שמלות כלה וערב של משכית על שער מגזין מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

בית האופנה הישראלי הראשון קם לתחייה

משכית – מדיין ועד טל

שמלות כלה

 

מעצבת האופנה הבין-לאומית שרון טל הקימה לתחייה את בית האופנה הישראלי הראשון משכית, תחת הייעוץ הצמוד של המייסדת רות דיין. על השילוב בין הקלאסי למודרני, בין הרומנטי לאורבני, בין ישראל של אז לישראל של היום. ראיון עם המעצבת שמאחורי שמלת השער של מגזין מתחתנים

 

הרומן של טל עם משכית הוא עוד שלב ברזומה מרשים. תוך כדי לימודי עיצוב אופנה בשנקר היא התמחתה אצל אלבר אלבז בבית האופנה לנווין בפריז, ובתום הלימודים עבדה שלוש שנים בלונדון אצל אלכסנדר מקווין המנוח, כאחראית על תחום עבודות יד. כשהייתה בהריון קיבלה הצעה שאי אפשר לסרב לה - משרת אחראית על פרויקטים מיוחדים: שמלות ערב, כלה, שטיח אדום וכל מה שקאסטום מייד וקשור לשמות כמו סקרלט ג'והנסון, ליידי גאגא ונסיכת דובאי, שהתחתנה בשמלה משובצת יהלומים בשווי 200 אלף ליש"ט.

 

אז הרמתי טלפון לרות דיין

אחרי הלידה לקחה טל שנת חופש, אך חיידק האופנה לא הרפה. "התחלתי לחקור והבנתי שאם אני רוצה לעשות משהו ישראלי בעולם הוא צריך להיות מיוחד", היא מספרת. כשקראה כתבה על משכית - בית האופנה הישראלי הראשון והיחיד עד כה, נפל האסימון. "הבנתי שכל מה שרציתי לעשות במותג שלי היה קיים במותג הזה פעם, והרמתי טלפון לרות דיין. קבענו פגישה שהייתה אמורה להימשך שעה והתארכה לשמונה שעות, שהתארכו לשנתיים של מחקר משותף".

כך קם המותג הוותיק, שבימי הזוהר שלו העסיק 2,000 עובדים ושיתף פעולה עם דיור, סן לורן וז'יוונשי - לתחייה. כיום הסטודיו של טל פועל בבית עץ ישן ויפהפה במתחם המושבה האמריקאית ביפו, שהמבואה שלו היא מעין מוזיאון שמוקדש לתולדות משכית. 

מה מחבר בין משכית הישנה למשכית החדשה?

"האיכות של הבגד והייחוד שלו. בין אם שמלות כלה או בשאר העבודות בקולקציה - זה תמיד יהיה מיוחד. משכית דגלה בשלושה ערכים: איכות, ייחוד וייצור שרובו נעשה בישראל. היום קשה לייצר בישראל מפני שאין כאן תעשייה, ולכן בדים אני מביאה מאירופה. אני עובדת רק עם בדים טבעיים כמו משי, כותנה ופשתן, דבר שאפיין את משכית בתקופה של רות דיין. על הערך של ייצור בישראל אני משתדלת לשמור. מה שאפשר - מיוצר פה, ומה שאי אפשר - מגיע מהספקים הכי טובים בעולם".

רקמות בעבודת יד - אחד הסממנים המזוהים ביותר עם המותג, מופיעות גם בגלגול הנוכחי שלו, אם כי בצורה שונה. בעבר זו הייתה טריטוריה כמעט בלעדית של נשים מתימן, מבולגריה וממרוקו, שכן אחת המטרות בהקמת משכית המיתולוגית הייתה לספק מקומות עבודה לעולים חדשים. כיום חלק מהרקמות מתבצעות בארץ, כמו רקמת X המסורתית, ואחרות נמסרות לאנשי מקצוע שעובדים עם דיור ושאנל. את הבסיס לרקמת טליתות יוצרת טל בארץ, אך הייצור נעשה בחו"ל כי לדבריה אין בארץ בעלי מלאכה שמיומנים בכך.

שמלות כלה צילום: רון קדמי

שמלת כלה מעוצבת. צילום: רון קדמי

איך העיצובים שלך מביאים את הרוח של משכית למאה ה-21?

"המחקר שערכתי על משכית של פעם והניסיון שלי בעבודה בחו"ל הובילו לכך שאני משלבת גזרות מודרניות ובדים מודרניים עם רקמות מסורתיות שעובדו לרוח האופנה העכשווית. למשל, במקום חוטי כותנה אני משתמשת בחוטי כסף וזהב, ומוטיבים מסורתיים עברו עדכון ברמת גודל, הצבע ואפילו המיקום. למשל, היום מודרני למקם את הרקמות על הכתפיים והחזה, כשפעם הן היו בחצאית. רקמת X מסורתית היא קטנה מאוד, צפופה וצבעונית. אני הגדלתי אותה פי 8 והדיגום הפך להיות גיאומטרי, למרות שמוטיבים מן הטבע כמו עלים ורגליים של בעלי חיים עדיין קיימים. מצד אחד זה מסורתי מאוד, ומצד שני מתחבר למה שקורה היום בעולם האופנה".

 שמלת ערב. צילום: רון קדמי

שמללת כלה קלאסית צילום: רון קדמי

לא אתני, אותנטי

שמלות הכלה שטל מעצבת מתאפיינות בגזרות קלאסיות, "כי למשכית תמיד היו גזרות קלאסיות". היא שומרת על חיתוך במותן וגזרת מחוך עם חצאית נשפכת כמקובל היום, אך מקפידה לשלב גזרות ישרות בסגנון משכית. "אני עונה על הצורך שקיים בשוק, אך לא עושה דברים שאפשר לראות בהרבה מקומות אחרים. לדוגמה, ניסינו ליצור תחרות שלנו מרקמות שלנו".

מה החזון שלך לשמלות כלה וערב לקיץ 2014?

"כרגע שולט בשוק סגנון מסוים – תחרות, רומנטי, כפרי, מחוכים וכדומה. אני מנסה ליצור שמלות כלה נוחות יותר ועם זאת יפות, עדינות, נשיות וסקסיות. אני רוצה להביא ניחוח וינטג', אבל לא מהכיוון הרומנטי אלא האורבני – כלה מודרנית קצת אחרת".

שמלת כלה וערב צילום: רון קדמי

היעדר מחוכים ותחרה יוצר לוק נשי אך מתוחכם, כזה שמבקש סט צילומים על רקע קיר לבנים חשוף ביפו או כתובת גרפיטי בדרום תל אביב במקום חוף ים סטנדרטי. "כלה שלי מחפשת משהו אחר. יש לה רצון להיות מחוברת לישראליות לא ברמה האתנית, אלא באותנטיות", היא אומרת.

מכיוון שחלק מהשמלות מתוכשטות, כלומר התכשיט או הרקמה כבר בילט אין, ממליצה טל לכלות שלה להמעיט באקססוריז: "אפשר להתאים לשמלות סיכת ראש או כובע קטן מיוחד ולהוסיף עגילים, צמיד או טבעת, אבל בדרך כלל אין צורך בשרשרת". עבור שמלות שבכל זאת יכולות להיעזר בתכשיט באזור החזה, היא מעצבת ענקים מיוחדים ומשתפת פעולה עם צורף המתמחה בעבודת פילגרן תימנית מסורתית. תוך כדי תהליך העיצוב מתקיים דיאלוג עם הכלה בנוגע לאקססוריז. "אם מישהי מאוד רוצה עגילים או שרשרת, נחשוב יחד איפה למקם את הרקמה בשמלה", מסבירה טל. "אני מפנה את הלקוחה לאנשי מקצוע שאני אוהבת את הסגנון שלהם, ואף מייעצת איפה לקנות מחטב, כדי ליצור טוטאל לוק שהכי מתאים לכלה ולשמלה".  

 הכתבה המלאה מופיעה במגזין מתחתנים 2014, עמוד 129

קרדיט:
שיער: דקל בן ציון
איפור:יוחאי אזולאי לדקל בן ציון
דוגמנית: קטיה טיימפוב
משכית MASKIT - שמלות כלה וערב




כתבות נוספות שיעניינו אותך

 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
הזמנה לחתונה (צילום: Shutterstock)
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
איפור לכלה – הטרנדים המובילים לחורף 2023, איפור, שיער ולייף סטייל
זר כלה מפרחי חורף עדינים, תכשיטים ואקססוריז
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)
חתונה אזרחית בדרך שלכם – המדריך המלא, הטקס
ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס