בתי כנסת עתיקים בישראל שאפשר להתחתן בהם - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

באנו לכאן מתחת לשמיים

בתי הכנסת עושים קאמבק

מקום לחגוג

רוצים להוסיף מימד רוחני, קדוש וקסום לחתונה שלכם, ולא יודעים איך? חתונה בבית כנסת - עתיק, מפואר, חדש או משוחזר, מציעה מענה מיוחד. לא לדתיים בלבד

מחזירים עטרה ליושנה
בית הכנסת "אוהל מועד" שבתל אביב נבנה לפני כ-80 שנה, בראשית ההתיישבות היהודית בתל אביב. "שניים מנכבדי הקהילה העדנית, שלום אהרון לוי ושלמה יצחק כהן, רכשו את הקרקע לבנייתו עוד בדרכם מתימן לארץ ישראל, בערך בשנת 1920, בעודם נמצאים בפורט סעיד שבמצרים, ולבקשת הרב הראשי של תל אביב-יפו דאז, הרב בן ציון מאיר עוזיאל, תרמו כסף גם לבנייתו", מספר שלומי בובליל מחברת "חתונה אחרת", המתפעלת את האירועים בבית הכנסת. "בשנת 1925 לוי וכהן הגיעו לארץ והשתקעו בתל אביב, וקיבלו מקומות ישיבה מכובדים בקדמת בית הכנסת.
"מאז ועד שנות ה-50 היה בית הכנסת למרכז קהילתי ומעין מוסד פילנטרופי שעזר לאנשי הקהילה, ושימש גם לאירועים משפחתיים כיאה לאותה תקופה. רבים מנכבדי היישוב וגם אנשים פשוטים התחתנו בו, אפילו עד תחילת שנות ה-70. בסוף שנות ה-70 כמות האוכלוסיה באזור ירדה, וכך גם השימוש בבית הכנסת. כיום הקהילה מונה 20-30 מתפללים.
"עכשיו אנחנו מחזירים עטרה ליושנה, ועורכים חתונות בבית הכנסת. על מנת לשמור על כבוד המקום, יש מעט מגבלות: הישיבה אומנם במעורב אך לא נערכים ריקודים מעורבים, ואופי האירועים הוא צנוע ורגוע עם מוסיקה קאמרית וכלי נגינה מסורתיים. אנשים המעוניינים בסוג כזה של אירוע - שקט, סולידי, של עד 300 איש - מסכימים לזה בשמחה".
בית הכנסת אוהל מועד בתל אביב

מדרגות לרקיע
קבלת הפנים בחתונה ב"אוהל מועד" נעשית בחצר בית הכנסת. משם נכנסים האורחים לתוך בית הכנסת, שם נערכת החופה. "לעריכת החופה בבית הכנסת הזה יש ערך מוסף עצום. כל מי שנכנס המום מיופיו, כי זה יופי על-זמני", אומר שלומי. "תקרת בית הכנסת מגיעה לגובה של 15 מ', וארבעה רבעי עיגול מתקמרים כלפי מרכז המבנה. במרכז התקרה יש כיפה מהממת ביופיה בעלת 15 מדרגות כלפי הרקיע, המקבילות ל-15 המדרגות שהיו בבית המקדש עליהן היו עומדים הלוויים ושרים את שיר המעלות. מדרגות אלה הן סימבול שהתפילה עולה לשמיים, כי מרכז הכיפה שקוף ואפשר לראות את השמיים. את הוויזטראז'ים המרהיבים במקום, אגב, עשה השמש הראשון של בית הכנסת, שהיה אומן בתחום".
אחרי החופה האינטימית ניתן להמשיך את האירוע באולם הסמוך לבית הכנסת או לערוך אירוע גדול יותר באולם אחר. באולם של בית הכנסת יערכו עבורכם שולחנות ארוכים, "מה שמכונה בקרב מפיקי האירועים 'שולחנות אבירים', שאני קורא להם 'שולחנות ליל הסדר' - שולחנות ארוכים ורחבים סביבם ניתן להושיב 20 איש, שהם יותר משפחתיים מאשר השולחנות הקטנים המקובלים בגני אירועים", מוסיף שלומי.
באותו בית כנסת ממש, אגב, נישאו בחופה אינטימית אקי אבני וסנדי בר במרץ לפני ארבע שנים על ידי הרב הראשי מאיר לאו, לפני שעשו מסיבה ענקית לכל הברנז'ה בסינרמה.

חתונה עם היסטוריה
בית כנסת קצת שונה בו נערכות חתונות הוא זה הנמצא בסוסיא, בדרום הר חברון. בניגוד ל"אוהל מועד", בית הכנסת בסוסיא אינו בית כנסת פעיל, הוא אפילו לא מבנה סגור – זהו חלק מעתיקות העיר שנחפרו לפני כ-35 שנה. "בית הכנסת נמצא בסוסיא העתיקה, כ-15 ק"מ דרומית לחברון", אומר אילן אופיר, המפעיל את האירועים במקום. "סוסיא היא עיר עתיקה מתקופת התלמוד, עיר גדולה, שהיה לה בית כנסת מפואר בעל רצפת פסיפס יפה מכוסה בגג רעפים. הבמה של בית הכנסת שוחזרה ונמצאת כיום במוזיאון רוקפלר.
"את בית הכנסת חפר שמריהו גוטמן בשנת 1969. נעשתה שם עבודת חפירה מפליאה: בתחילה היה חשוף רק קצה אחד של איזושהי אבן, וממנה הגיעו לבית הכנסת, ואחר כך חפרו סביב לו ומצאו עיר יהודית שלמה, שיש בה מערות מגורים רבות, מקוואות, בתי בד ורחובות. על יד בית הכנסת נמצאה אבן גולן גדולה, שבאמצעות הזזתה כך שתחסום את הפתח, יכלו התושבים להתבצר בבית הכנסת, שמתוכו היתה מערת מילוט לתוך אזור אחר בעיר, המאפשר כניסה ויציאה במצב של במצור. אחד האלמנטים החשובים בעיר הוא מערכת משוכללת מאוד של אגירת מים, שבורות המים שלה פעילים עד היום. לפני כמעט 20 שנה הוקם כשני ק"מ מהעיר העתיקה הישוב הקהילתי סוסיא, ובית ספר שדה הנמצא בישוב לקח את האתר תחת חסותו".
מתי חזרו להתחתן בבית הכנסת העתיק?
"הרעיון של להתחתן בבית הכנסת הזה אינו חדש מאוד – החתונה של רפול נעשתה שם בזמנו, אך בצורה מסחרית יותר זה נעשה רק בחודשים האחרונים. באביב האחרון בנינו מבנה גדול מעץ, המאפשר לערוך אירועים במקום ל-700-800 איש.
"קשה לתרגם למילים כמה מיוחד לעשות חתונה במקום הזה, צריך לחוות את זה כדי להבין. אומרים 'המשמח חתן וכלה כאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים', אך כאן מתכוונים לא כאילו בנה, אלא באמת בנה. יש משמעות רבה לעריכת חתונה דווקא במקום כזה, שהוא מקום שמתחדש. זה לא רק אתר עתיקות, הפכנו אותו מחורבה למשהו בנוי".

שקיעה פסטורלית בהרים
החתונה בבית הכנסת העתיק בסוסיא מתחילה כשהאורחים מתכנסים לקבלת הפנים באוהל גדול שבו ערוכים השולחנות, שהוקם במבוא האתר. בחתונתם של צופיה וגידי, הוא קיבל את פני 600 המוזמנים בכניסה, בעוד היא המתינה להם ישובה על כיסא הכלה שהוצב בכניסה לבית הכנסת ועוטר בבד שיפון, שיבולים וכדים סביב. אל בית הכנסת מוביל רחובה הראשי של העיר העתיקה, מרחק של כ-250 מ'. חצר בית הכנסת מעוטרת בקשתות משוחזרות ובכתובת עתיקה ושם נערכת החופה, על הרצפה הטבעית המרוצפת אבן או על במה מוגבהת, "וזה נותן לטקס נופך מיוחד במינו, במיוחד אם עורכים אותו עם השקיעה. זו חוויה בלתי נשכחת", אומר אילן.

אילו האבנים יכלו לדבר
בית כנסת עתיק נוסף המארח חתונות כבר כמה שנים הוא זה הנמצא בפארק קצרין - אתר ארכיאולוגי תיירותי הכולל שחזור של כפר מימי התלמוד. "הייחוד של חתונה כאן הוא שזהו פארק ארכיאולוגי. לא אתר שמחות שנבנה לצורך אירועים, אלא אתר עתיקות תיירותי", אומר שחר. 
בית הכנסת העתיק בקצרין

מהו הסיפור שמאחורי בית הכנסת?
"בית הכנסת הוקם במאה ה-6-8 לספירה, והוא היה כה מפואר שלקח 30 שנה לבנות אותו וכסף רב, שבערכים של היום שוויו כמיליוני שקלים. באתר שוחזרה הכניסה של בית הכנסת המעוטרת בסמלים יהודיים (רימון ועלה זית), עמודי בית הכנסת והקירות המקיפים אותו. בכפר שוחזרו שני בתים - של רבי אבון ושל אדם בשם עוזי (נמצאו אבנים שסימנו כי אלה היו בתיהם, וזו העדות לכך שהיו שם יהודים מאז ומעולם). את עתיקות הכפר גילה ראש העיר הנוכחי והראשון של העיר הסמוכה קצרין, חמי בר לב, ובעקבות הגילוי הוא ייסד את העיר ועומד בראשה עד היום".
האורחים המגיעים לחתונה הנערכת בבית הכנסת העתיק עוברים כתיירים במסע בזמן בסמטאות הכפר התלמודי המשוחזר, עם כל הכלים האותנטיים והריהוט האופייניים לתקופה. "והם מקבלים מפה אליה מצורף דף, שמסביר לאן הם עומדים להיכנס ומה הם עומדים לראות, על מנת להכין אותם למפגש עם המקום הייחודי", מסביר שחר.
"כאשר מתקרבים לבית הכנסת, נגלה עץ אלון תבור מפואר בן 200 שנה, שבסמוך אליו ממוקמים השולחנות לאירוע ברחבת ישיבה גדולה. מתחת לאותו עץ אלון ממש ישב לפני 180 שנה רב וכתב דיני נזיקין".
קבלת הפנים נערכת על רחבת עץ בכניסה לבית הכנסת. "זה הזמן עבור האורחים להיפגש - עם הזוג, אלה עם אלה, ועם האתר", מציין שחר, ומוסיף: "ברמת הגולן נעים בכל השנה, כך שגם בחודשים החמים, שעות אחר הצהריים והערב נעימות מאוד.
"החופה - גולת הכותרת של האירוע, מעוצבת באווירה המתאימה - עשויה מעצי אורן ו'זורמת' עם הרוח, וממוקמת בסמוך למקום בו הוצב ארון הקודש (אבן הפונה לכיוון ירושלים מסמנת את המקום) בבית הכנסת העתיק. אז מתכנסים כולם, כינוס שבטי, לתוך בית הכנסת, ולמתבונן מהצד זה נראה כאילו חזרנו בזמן. אם היינו מחליפים את הביגוד, היינו מרגישים ממש בתקופה אחרת. זוהי הרגשה מיוחדת מאוד, וגם הרב המקדש את הזוג מציין שבאותו מקום נערכו חתונות לפני 1700 שנה, ואותן אבנים ממש היו עדות לחתונות הללו. עבר והווה מתחברים יחד.
"אחרי החופה ממשיך האירוע - על רחבת הריקודים העשויה עץ שגודלה 100 מ"ר, ובמקומות הישיבה המרווחים מאוד והמופרדים מהרחבה - בעוד כתפאורה לכל האירוע משמשים בית הכנסת העתיק והכפר התלמודי".
מה מקבלים מכם הזוגות?
"אנחנו נותנים את כל התנאים לאירוע בסטנדרטים גבוהים מאוד, ומספקים עסקת חבילה שכוללת הכל, מהמעצבת ועד המנה האחרונה, כולל תאורת גן ותאורת תפאורה לשטח הפארק, קייטרינג במגוון סוגי תפריטים, בר, ארגון האתר, סדרנות וביטחון, ריסוס השטח לפני האירוע, ריהוט, כלים וציוד. בתקופה האחרונה האתר עובר שיפוץ ב-200 אלף שקל על ידי המועצה, רק כדי ליצור דרכי גישה לנכים. כלומר כל הזמן נעשה מאמץ לשפר. כיום אנחנו מוגבלים לעריכת שני אירועים בשבוע כדי לא להעמיס על האתר, ואנחנו שמחים שזה כך, כי זהו אתר שחייבים לשמור עליו".
 
הידעת?!
בית הכנסת הגדול בירושלים, הכולל אולם אירועים לעד 700 איש, מארח חתונות כבר שנים רבות



כתבות נוספות שיעניינו אותך

אודאון – חוויה קולינרית שטרם הכרתם, קייטרינג ובר
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
הסטודיו של יסמין ורסנו מגשים חלומות, שמלות כלה
צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות
חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן